Personvernerklæring
PERSONVERNERKLÆRING FOR
SISSENER AS («Selskapet»)
1. Innledning
Denne personvernerklæringen vil oppdateres fortløpende og ble sist oppdatert i februar 2025. Erklæringen inneholder informasjon hvorfor og hvordan Selskapet samler inn, behandler og beskytter personopplysninger.
Personvernerklæringen gjelder både aktiviteter knyttet til Selskapets forvaltning, samt markedsføring og salg av verdipapirfondsandeler og tjenester. Selskapet arbeider kontinuerlig med å sikre at dine personopplysninger blir ivaretatt i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Selskapet behandler alle data konfidensielt og har taushetsplikt om informasjon du velger å dele med Selskapet.
2. Ansvar for behandlingen av personopplysningene?
Selskapet er behandlingsansvarlig for Selskapets behandling av personopplysninger.
3. Hvorfor samler vi inn personopplysninger?
Personopplysninger er informasjon som kan knyttes til en person. Dette inkluderer for eksempel navn, adresse, telefonnummer eller e-postadresse. Behandling av denne informasjonen inkluderer innsamling, lagring og videreformidling.
Selskapet behandler informasjon om deg hovedsakelig for tre formål:
a) For å betjene deg som kunde
Selskapet benytter dine personopplysninger for å oppfylle lovbestemte plikter, samt for at du som kunde skal motta en god tjeneste. I henhold til verdipapirfondloven og hvitvaskingsregelverket har Selskapet plikt til å lagre tilstrekkelig informasjon om den enkelte kunde. Kundeinformasjon lagres i fem år etter at en kundeforholdet er avsluttet. Kommunikasjon på e-post eller telefon med Selskapet salgsavdeling eller forvaltere lagres i fem år.
b) For å sende deg informasjon
Selskapet kommuniserer også med interessenter som ikke er kunder. Personer som har samtykket til det vil motta informasjon i Selskapets nyhetsbrev om markedssyn, nye produkter eller invitasjoner til Selskapets arrangementer. Når du melder deg på utsendelsen samtykker du til at vi kan behandle ditt navn og e-postadresse til dette formålet i henhold til markedsføringsloven og personopplysningsregelverket. Informasjonen lagres inntil samtykket trekkes tilbake.
c) For å forbedre våre tjenester til deg
Selskapet jobber kontinuerlig for å forbedre din opplevelse av Selskapets kommunikasjonsflater, både teknisk og innholdsmessig. Derfor har Selskapet behov for å forstå vårt publikum bedre. Når du besøker Selskapets nettside eller sosiale medier, samles det derfor inn informasjon om din adferd via enheten(e) du bruker. Informasjonen samles inn ved hjelp av informasjonskapsler, og inkluderer type enhet, operativsystem og nettleser, IP-adresse og sidehenvisning. Informasjonen samles inn ved hjelp av informasjonskapsler av analyseverktøyet Matomo, Facebook pixel, Linkedin og Duda, som behandler informasjonen på selvstendig grunnlag (les mer under sosiale medier). Selskapet mottar all informasjon fra disse i aggregert form, dvs. som statistikk. Selskapet kan ikke spore informasjonen tilbake til deg, og benytter heller ikke verktøy for profilering av personer. Informasjonskapselen slettes automatisk 14 måneder etter ditt siste besøk på hjemmesiden hvis du ikke allerede har slettet den selv. Du har muligheten til å blokkere eller slette informasjonskapsler via innstillingene i nettleseren din. Om du velger å gjøre det kan du fremdeles bruke nettstedet til Selskapet, men vil sannsynligvis oppleve redusert ytelse i form av lengre opplastingstid. Ønsker du mer informasjon om informasjonskapsler kan du besøke nettvett.no.
4. Bruk av eksterne parter
Selskapet er underlagt taushetsplikt og kan kun dele dine personopplysninger med tredjeparter dersom behandlingsgrunnlag foreligger. Dette inkluderer myndigheter, samt våre samarbeidspartnere som bidrar til at vi kan utføre våre tjenester. Databehandleravtaler mellom Selskapet og hver av leverandørene for disse verktøyene regulerer hvordan informasjonen behandles.
Ved inngåelse av nye kundeforhold eller ved innleggelse av ordre på nett forenkler Selskapet prosessen for deg ved at offentlig tilgjengelig informasjon automatisk fylles inn i Selskapets nettbaserte skjema. Dette gjøres ved hjelp av tjenesteleverandøren Bisnode. Kunder som har startet utfylling av nettbasert skjema, men som avbryter underveis kan velge å mellomlagre informasjonen for senere ferdigstillelse. Skjema mellomlagres hos Metafocus i maksimalt syv dager før all informasjonen slettes.
Opplysninger som kundene oppgir når kundeforholdet inngås og alle transaksjoner blir lagret i systemet Cairo og Fund Services, som driftes av Profile Centevo AB, samt av Verdipapirsentralen ASA. Kundeavtaler og andre dokumenter lagres i Cairo. Kontaktopplysninger registreres i SuperOffice for utsendelser av markedsføringsmateriell, for eksempel månedsrapporter.
5. Sosiale medier
Om du velger å følge Selskapet på sosiale medier vil personopplysninger og annen informasjon du har gitt til disse mediene leses, samles, og brukes av andre brukere av den sosiale medietjenesten. Selskapet har ingen kontroll over og står ikke ansvarlig for andres bruk, misbruk eller underslag av personopplysninger eller annen informasjon som du selv bidrar med til noen sosiale medietjenester. Som eier av sidene mottar Selskapet statistikker over besøk og bruk, men Selskapet lagrer ikke denne informasjonen. For mer informasjon om personvern henviser vi til deres respektive personvernerklæringer:
– Facebook og Instagram, LinkedIn
6. Hvilke rettigheter har jeg?
Alle som spør har rett til å få grunnleggende informasjon om innsamling og behandling av personopplysninger. Som registrert har du rettigheter knyttet til personopplysningene Selskapet har om deg. Du har rett til å be om:
· Innsyn i personopplysningene Selskapet har om deg. Retten kan i enkelte tilfeller være begrenset av lovgivningen.
· Dersom opplysningene er uriktige eller ufullstendige har du rett til å få opplysningene rettet, med de begrensingene som følger av lovgivningen. Din forespørsel skal behandles kostnadsfritt og senest innen 30 dager.
· Du har i enkelte tilfeller rett til å be om at dine personopplysninger blir slettet. Merk imidlertid at som følge av lovgivningen, herunder verdipapirfondloven, hvitvaskingsloven og skatteloven, har vi plikt til å oppbevare opplysninger om kunder, samt tidligere kunder i et visst antall år. Du kan imidlertid kreve at slik informasjon pasifiseres og skjules.
· Du har også rett til å klage til Datatilsynet om du mener Selskapet behandler personinformasjonen din i strid med reglene.
· Dataportabilitet: Dersom det er sikkert og teknisk gjennomførbart kan Selskapet overføre opplysningene dine til en annen behandlingsansvarlig.
7. Sikkerhet
Selskapet tar sikkerheten for dine personopplysninger på største alvor. Dine personopplysninger er lagret i systemer som er kryptert og passord-beskyttet. Tilgang til de ulike systemene er begrenset til ansatte som har behov for slik tilgang for å utføre sine arbeidsoppgaver. Alle ansatte i foretaket får opplæring i hvordan håndtere personopplysninger.
Kontaktinformasjon for retting, sletting eller innsyn:
E-post: personvern@sissener.no
Telefon: +47
23 11 52 60
Postadresse: Postboks 1849 Vika, NO-0252 Oslo